Alla inlägg under april 2009

Av ♥Jennie♥ - 27 april 2009 18:20

De allra första majblommorna såldes 1907 i Göteborg.

Då kostade de 10 öre styck och hela 139.000 såldes.

Från allra första början syftade Majblommans insamling

till att hjälpa tuberkulossjuka.

Tuberkulosen var en av dåtidens värsta folksjukdomar och den angrep framför allt unga människor och skördade många människoliv.

Vid sekelskiftet svarade dödligheten i tuberkulos

i Göteborg för ca 25% av samtliga dödsfall i staden.

Ännu 50 år senare var sjukdomen, med vart tionde dödsfall,

den vanligaste dödsorsaken i Sverige näst efter åldersdödligheten.

Majblomman spred sig snabbt över hela Sverige och det bildades Majblommekommittéer i så gott som varje ort.

 

Idén till Majblomman kom från den initiativrika

och engagerade fru Beda Hallberg.

Beda var verksam inom Göteborgs frivilliga fattigvård

under slutet av 1800-talet och vid 1900-talets början.

Hon drevs av ett mycket starkt socialt engagemang

och hon värnade särskilt om barn och ungdomar.

Beda Hallberg (f. Andersson) föddes 1869 på Presse gård

i Onsala socken, hennes mor Josephines hembygd.

Fadern Johan kom från Skåne och var sjökapten.

 

Beda ville ge alla människor möjlighet att hjälpa och skapa ett

brett engagemang för barn och ungdomar som hade det svårt.

Hennes enkla men geniala idé var att ge en liten

blomma som kvitto till alla som skänkte ett bidrag.

Blomman skulle säljas den 1:a maj varje år och priset

skulle vara så lågt att alla skulle kunna köpa den.

Genom personliga kontakter fick Beda Hallberg

skolorna och scouterna att sälja blommorna.



Av ♥Jennie♥ - 27 april 2009 17:27

Det är ganska lustigt det här med hur hjärnan är inställd

på att man gör vissa saker i en viss ordning.

Ta tex en trappa.

Jag har själv kollat och testat mig vilken fot jag brukar sätta på första trappsteget och det är höger fot, detta slår aldrig fel - om jag nu inte tänker medvetet på det och börjar med andra foten, bara för att...

Jag har kommit på mig själv med att:

  • Börja tandborstningen på vänster sida uppe
  • Jag tar alltid på mig högerstrumpa och högerskon först
  • Håret börjar alltid borstas på vänster sida
  • Mascara målas först på vänster öga
  • Nagellack målas först på höger hand
  • Vantar tar jag på vänster hand först
  • Nyckeln sätts i dörren med höger hand...

Det känns väldigt bakvänt om man nu gör en sak som man gör i vanliga fall med höger och så byter man till vänster tex en sån simpel sak som tandborstningen. Börjar man på ett helt annat ställe än vad man brukar, så kan jag lova att det känns annorlunda...



Av ♥Jennie♥ - 23 april 2009 17:17

Solen sken så härligt redan på morgonen idag så först funderade jag på om jag o dottern skulle äta frukost på balkongen, men sen började det blåsa.

Eller fläkta till lite, ganska kallt, så vi åt inne.

Efter frullen gick vi ut och vi var ute 2.5 tim

innan det blev dags att gå in o käka lunch.

Sen ut igen i sköna solen och snackade med trevliga grannar.

Lingonet startade inte i morse, men i eftermiddag visade den att den har lite till att ge och startade så fint så man skulle inte kunna tro nåt annat.

Det är nåt skumt på G med vår " snabba rallybil " ha ha...


Har precis ätit middag.

Kokte ris som jag la i en form och varvade med grillad kyckling.

Ovanpå det hälldes en sås av matlagningsgrädde, mango chutney, indisk Tandoori kycklingkrydda och lite chili sweet...

Några ostskivor överst och sen in i ugnen för att gotta till sig.

Krossad chips på tallriken blev tillslut pricken över i:et!!!!!!


Ha en trevlig torsdagskväll!!!


Av ♥Jennie♥ - 21 april 2009 11:21

Dottern kallade på mig flera gånger utan att jag svarade och bara tittade lite skojsamt mot henne, då hon tillslut började skratta.

Jag frågade henne en sak bara för att höra vad hon skulle svara:

"- Hur vet du att jag är din mamma?"

Jag trodde att hon skulle säga nåt i stil med att hon har ju sett

i album när hon föddes och att jag låg på sjukhus, eller nåt....

Istället gör hon nåt jag aldrig skulle kunna föreställa mig 57.gif 57.gif 57.gif

Hon kommer emot mig och lägger sin hand på hjärtat och säger:

"- För att det säger mitt hjärta!!!"


  

Då värmde hennes ord mitt mammahjärta ännu mer och jag sa

att det var absolut det finaste svar jag någonsin kunde fått!!!


 331.gif JAG ÄLSKAR DIG SÅ MYCKET!!! 331.gif







Av ♥Jennie♥ - 21 april 2009 09:09

"När jag var på väg till jobbet idag på motorvägen, tittade

 jag åt sidan och då kom det en ung tjej en en ny BMW.

 Hon körde i minst 160 km/h med fejset framför

spegeln, samtidigt som hon sminkade sig.

Jag vände bort blicken ett ögonblick och när jag kolla mot henne är hon halvvägs in i min fil, fortfarande med ansiktet o kajalpennan framför spegeln.

Jag blev så rädd att jag tappade eltandborsten

som slog min skinksmörgås ur andra handen.

I ren desperation att försöka få koll på allting igen, styrandes

med knäna, tappade jag mobilen från örat som landade i kaffet

jag hade mellan benen, vilket gjorde att jag brände muffen.

Jag skrek av smärta och tappade ciggen som brände hål i kjolen!!!"

HUR FAN KÖR TONÅRINGAR????????

  







Av ♥Jennie♥ - 21 april 2009 08:24

När vi köpte vårt kära lilla Lingon, eftersom den andra fina vi hade kördes tyvärr i diket, så visste vi att:

  • Den var gammal som gatan
  • Växlarna hängde sig ibland
  • Det kunde finnas rost

Men vad fasen gjorde det när:

  • Den var billig i bensin
  • Vi kunde iallafall ta oss dit vi vill

Bilen var dammig och såg ut som fan samtidigt som det osade rök och jag sa direkt att jag kommer städa och göra den nåt så när fin igen, så fort vi får möjlighet så den luktar lite fräsch.

Så efter dammsugning, polering, tvättning, putsning och en hel del skrubbande hängde jag även in en doftgran som hette "NEW CAR". 37.gif                


Det doftade riktigt gott när jag tillslut var nöjd och klar.

Igår fick Lingonet till och med ett nytt energipaket.

Jag fick skjuts av en snäll granne som skjutsade

mig o dottern så vi kunde köpa ett nytt BATTERI!!!!!

Haha...det var ganska kul när grannen satte det gamla batteriet

på disken o ägaren till affären kom fram till oss o sa skrattande:

"- Ha ha, det där batteriet är inte ens värt att testa styrkan på!"

Jag fattade noll vad han menade och stod som ett frågetecken.

Ägaren förklarade så gott han kunde på ett skämtsamt sätt:

"- Det ser ut som att det har varit nån varit framme o lekt " Bosse Bildoktor " med batteriet!"

Jag fattade fortfarande noll och stod säkert som ett ännu

större frågetecken och undrade vad fasen han menade.

Sen förklarade han vad han menade och hjälpte mig med att få ett nytt.

Snälla grannen fixade så bilen startade igen, så nu behöver vi inte oroa oss för om den ska starta på morgonen, middagen eller på kvällen när vi nu behöver köra iväg!!!!!!! 

GlitterThankyou.gif

Av ♥Jennie♥ - 20 april 2009 21:28

Läste i en broschyr om vilka yrken som var mest attraktiva som behövdes allra mest, halveftertraktade och vilka som det inte ropades efter så mycket.

De som det skreks mest efter var bla:

  • Tandläkare
  • Psykologer
  • Doktorer

Om man tänker efter så är nog LÄKARE eller PSYKOLOG det man skulle utbilda sig till nu i dessa kristider med arbetslöshet och allt problem som det för med sig med uppsägningar.

(Skrivit med lite ironi...)

Tänk en person som jobbat på en fabrik i 10 år, har klagat över sin onda rygg, haft ett antal sjukdagar, inte haft så bra lön, inte bra tider m.m

Han går tillslut till DOKTORN, får tabletter och blir sjukskriven.

Hans sjukperiod tar slut men han känner inte sig bra och går till en PSYKOLOG där han får veta det ena och det andra som leder

till det tredje och av resultatet mår personen i fråga mycket sämre.

Han går till DOKTORN igen och blir sjukskriven än en gång med fler piller.

Hans skuldkänslor kryper sakta fram när hans tänder han

inte varit o kollat på ett antal år, börjar värka olidligt.

Han får då ta sig till TANDLÄKAREN - som alla vet inte är speciellt billigt.

Vad händer???

Han mår så dåligt över sin tandläkarfobi

och börjar nu må psykiskt dåligt.

Kan kanske gå så långt att personen skär sig i armarna.

Det blir till att besöka en PSYKOLOG som tillslut bestämmer att personen måste läggas in och då kopplas det in en DOKTOR som beslutar om eventuella mediciner och dylikt.....

 1.gif

Så allting slutar nästan med en DOKTOR och det är ju vad

många människor behöver alltid, ibland eller mindre sällan!!!



  









 

Presentation

Omröstning

Vilka färger används mest under påsken i Ditt hem?
 Vitt/blått/grönt
 Grönt/lila/rosa
 Turkost/lila/gult
 Orange/gult
 Rosa/orange/gult
 Blått/rött/grönt
 Rött/orange/brunt
 Gult/grönt/rosa
 Lila/rosa/gult
 Alla färgkombinationer

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards