Direktlänk till inlägg 26 augusti 2008

Jag bara undrar...

Av ♥Jennie♥ - 26 augusti 2008 09:36

...och jag har alltid undrat över det här med vem som räknas som "svensk"?

Alltså jag tycker att har man minst tre eller fyra generationer bakom sig och är född i Sverige, då kallar jag de för "äkta svenskar".

De som däremot inte har samma bakgrund anser jag att de kan aldrig kalla sig så. De personer med mörkare hudton än oss vita, kommer alltid i mina ögon vara utlänningar och invandrare, även om de är svenska medborgare... 

Jag ska bara ge ett exempel:

"Låt oss ta 5 personer som kommer från Nigeria och de sätter sig på en bänk. Sen sätter det sig en Europé på samma bänk...

Inte fan tänker jag då att nigerianerna kan vara svenska medborgare...

De förblir utlänningar eller invandrare för mig hur mycket protester jag än får...


Som det här med OS. Jag är verkligen inte intresserad av sport över huvudtaget och därför fattade jag inte varför det blev så mycket tjabb och uppmärksamhet med den där brottarkillen Ari nånting...

Jag hörde att han blivit orättvist dömd i en tävling.

Sen råkade jag se honom under ett nyhetsprogram och såg då att han hade en svensk flagga på sin dräkt. Han tävlade visst för Sverige!!! Aha.... okej!


Jag tycker fortfarande det känns helkonstigt när det är en mörkhyad person som ställer upp i tävlingar för Sverige. Visst är man svensk medborgare så...

Men se på principen. Hade man inte gett pannan ett extra veck om en vithyad kille hade sprungit stafett i ett lag från tex Nigeria???

  


Jag kan inte ändra på hur jag tycker, anser och känner om olika folkslag.


Redan på lekis hade vi en kille vars föräldrar kom från Chile och då blev han automatiskt en utlänning, även om han var född i Sverige... Eller???


Vad anser Ni andra om detta med att vara eller att inte vara???

Det hade varit spännande att veta. 



Ps... Jag är ingen rashatare egentligen, det bara låter så...


vlag_sweden.gif vlag_southafrika.gif vlag_uruguay.gif vlag_singapore.gifvlag_maurititius.gifvlag_papua_nieuw_ginea.gifvlag_griekenland.gifvlag_jamaica.gif vlag_bulgarije.gif vlag_egypte.gif vlag_domincaanse_replubliek.gifvlag_madagaskar.gif

                            




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ♥Jennie♥ - 6 maj 2009 19:45

Idag lämnar jag denna bloggen för en annan. Tjingeling!!!    ...

Av ♥Jennie♥ - 3 maj 2009 17:30

Igår spelade vi minigolf i Åhus med vännerna M o P, i några kyliga nordanvindar där fingrarna stelnade till och gjorde så alla förlorade, utom "Tur-P" så vi säger Grattis till Dig!!!!! Men bara så du vet så kommer det att bli en revange så småningom...

Av ♥Jennie♥ - 2 maj 2009 13:01

Igår hade vi en mysig grillkväll här nere på gården, som antagligen blir den sista innan vi flyttar. Vi bjöd hit trevliga vännerna M och P och mumsade grillat kött, korv, klyftpotatis, sallad, en god dressing med creme fraiche, ajvar relish, sweet ch...

Av ♥Jennie♥ - 1 maj 2009 15:25

Tur att han kunde denna sången!!!!

Av ♥Jennie♥ - 27 april 2009 18:20

De allra första majblommorna såldes 1907 i Göteborg. Då kostade de 10 öre styck och hela 139.000 såldes. Från allra första början syftade Majblommans insamling till att hjälpa tuberkulossjuka. Tuberkulosen var en av dåtidens värsta folksjukdomar ...

Presentation

Omröstning

Vilka färger används mest under påsken i Ditt hem?
 Vitt/blått/grönt
 Grönt/lila/rosa
 Turkost/lila/gult
 Orange/gult
 Rosa/orange/gult
 Blått/rött/grönt
 Rött/orange/brunt
 Gult/grönt/rosa
 Lila/rosa/gult
 Alla färgkombinationer

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards